streda, 22. marca 2017

Príručka pozitívneho myslenia

To, či budeme dlho žiť a budeme pri tom fit, vitálni a v pohode, máme z veľkej časti vo vlastných rukách! Neustále túžime po lepšom živote a vyváženejšom stravovaní. Snažíme sa kreatívne tráviť čas a viesť aktívny spôsob života. Byť fit a cítiť sa skvelo vo svojom tele nie je len výsada letných mesiacov. Ako si udržať telo v najlepšej forme počas celého roka? 

Zdroj: Shutterstock

Naštartujú omladzujúci proces a vyčaria úsmev na tvári. Reč je o pohybe a dobrom jedálničku. Vďaka nim budeme vitálni, plní energie a je jedno, aké povinnosti na nás každý deň čakajú. Žijeme v uponáhľanej dobre, nejeden z nás pociťuje na sebe tlak. Snažíme sa všetko stihnúť, v práci podávame vysoké výkony, doma na nás čakajú deti či partneri – teda i povinnosti v domácnosti. Ak budete fit, zvládnete všetko ľavou zadnou!

Aby ľudský organizmus fungoval tak, ako má, potrebuje mať zabezpečený každodenný prísun telu prospešných látok. Strava bohatá na živiny nám pomôže dosiahnuť top formu, stačí si len vybrať tie správne potraviny.

Význam omega-3 pri cvičení

Kľúčovú úlohu v celom rade životných procesov v ľudskom tele zohrávajú omega-3 mastné kyseliny. Ich zdrojom sú napríklad ryby a oleje, vrátane repkového oleja. Ten obsahuje vitamíny E a K, a tiež provitamín A.[1] V porovnaní s inými populárnymi olejmi má repkový olej najvýhodnejšie zloženie mastných kyselín. Obsahuje najmenej nasýtených mastných kyselín, pričom ich obsah je dvakrát nižší ako v olivovom oleji.[2]

Výživa s dostatočným prísunom omega-3 mastných kyselín je dôležitá pre tých, ktorí pravidelne športujú. Kyseliny ALA z rodiny omega-3 a kyseliny LA z rodiny omega-6 pomáhajú udržať správnu hladinu cholesterolu v krvi (priaznivé účinky sa prejavujú pri konzumácii aspoň 2 gramov ALA a 10 gramov LA denne). To je významné z hľadiska prevencie srdcovo-cievnych ochorení. Aby sme predišli problémom krvného obehu, lekári na celom svete odporúčajú každodennú dávku pohybu!

Pozor na množstvo i kvalitu oleja

Aby ste sa dostali do lepšej formy, je dôležité, aby vyvážená strava obsahovala všetky látky nevyhnutné pre organizmus. Vrátane tukov, ktoré by mali byť súčasťou každodennej stravy. Už dve polievkové lyžice repkového oleja denne kompletne pokrývajú fyziologickú potrebu kyseliny linolénovej (ALA) z rodu omega-3 u človeka. [3] Netreba zabúdať ani na kvalitu oleja. Ten všeobecne dostupný v regáloch obchodov je väčšinou rafinovaný. To znamená, že prešiel procesom očistenia. Vďaka tomu získava olej ďalšiu výhodu – hodí sa na tepelnú úpravu jedál, napr. na pečenie alebo vyprážanie. Správne očistený rafinovaný repkový olej je bez chuti a vône a je číry.

NEZABUDNITE: Pochutnajte si na sviežom zeleninovom šaláte, ktorý pokvapkajte pár kvapkami repkového oleja alebo olej pridajte do zeleninových nátierok. :-)


[1] Szostak W.B. (1995): Zwyczaje żywieniowe w Polsce. Ich znaczenie dla występowania otyłości i innych czynników miażdżycy, Medicographia 1995,2. Instytut de Recherches Internationales Servier
[2]Krygier K. „Tuky v strave v XXI storočí”, Przem. Spoz. 54(12), 23, 2000
[3] J. Krzymański, Olej rzepakowy, nowy surowiec, nowa prawda, Warszawa 2009.




Žiadne komentáre :

Zverejnenie komentára