nedeľa, 11. decembra 2016

Posilnite si v zime imunitu

Jeseň a zima patria k obdobiam, keď náš organizmus a imunitný systém dostávajú najviac zabrať. Zmeny teplôt, častý výskyt dažďov či ranné a večerné hmly. Na scénu vstupuje i veľký počet vírusových ochorení, ktoré nás obklopujú a zapríčiňujú časté infekcie. V takých prípadoch je naším najväčším spojencom imunitný systém, štít, ktorý nás chráni pred mikroorganizmami. Preto je potrebné dodať nášmu organizmu látky, ktoré sú nevyhnutné na správne fungovanie imunitného systému.

Foto: Shutterstock

V zime je výber ovocia a zeleniny menej pestrý ako v lete, preto v tomto období konzumujeme aj menšie množstvo vitamínov. Ľudský organizmus je ochudobnený o výživné látky, čo ho môže oslabiť. Baktérie a vírusy sa tak ľahšie dostanú do ľudského tela. Ako tomu zabrániť?


Vitamíny v boji proti infekciám


Predovšetkým je potrebné neustále dbať na taký výber potravín, aby nám zabezpečili bohatý prísun výživných látok. Dvojnásobne to platí hlavne v jesenných a zimných mesiacoch, ak nechceme, aby náš imunitný systém utrpel. Obranyschopnosť organizmu podporia najmä vitamíny A, C, D.

Veľký význam však majú aj tuky, ktoré predstavujú koncentrovaný zdroj energie. Keďže tvoria izolačnú vrstvu, chránia pred stratou tepla. Medzi tuky, ktoré odborníci odporúčajú konzumovať, nepochybne patrí repkový olej. Je cenným zdrojom provitamínu A, ako aj esenciálnych nenasýtených mastných kyselín omega-3 (kyseliny ALA) a omega-6 (kyseliny LA). Tie sú nevyhnutné na správny rast a vývin detí (pozitívne účinky sa prejavujú pri konzumácii 2 g kyseliny ALA a 10 g kyseliny LA denne). Avšak ako vyplýva zo štatistík, kyselín omega-3 konzumujeme stále príliš málo, a nielen v tomto období.

Tieto kyseliny navyše zohrávajú dôležitú úlohu v prevencii srdcovo-cievnych ochorení, ovplyvňujú predovšetkým hladinu cholesterolu, t. j. pomáhajú udržať jeho správnu hladinu v krvi (pozitívne účinky sa prejavujú pri konzumácii 2 g kyseliny ALA a 10 g kyseliny LA denne). Repkový olej je tiež hodnotnou súčasťou stravy tehotných žien a malých detí.


Ako vyťažiť z repkového oleja maximum?


Aby ste z repkového oleja vyťažili maximum, stačí užívať 1-2 polievkové lyžice oleja denne. Už 2 polievkové lyžice repkového oleja denne kompletne pokrývajú fyziologickú potrebu kyseliny linolénovej (ALA) z rodu omega-3 u človeka.[1]

RADA: Používajte repkový olej každý deň. Počas výrobného procesu zachová svoje prírodné a cenné látky, ktoré blahodarne pôsobia na náš organizmus.
Je dobré tiež vedieť, že správne očistený rafinovaný repkový olej je bez chuti a vône.[2]




[1] Qualified Health Claims: Letter of Enforcement Discretion - Unsaturated Fatty Acids from Canola Oil and Reduced Risk of Coronary Heart Disease (Docket No. 2006Q-0091), Food and Drug Administration, October 6, 2006
[2] Krygier K., Wroniak M., Ptasznik S. „Vplyv rôznych etáp rafinácie na repkový olej”, v: „Repkový olej – nová surovina, nová pravda”, Krzymański J. (red.), vyd. PSPO, Varšava, 2009, s.31-46






Žiadne komentáre :

Zverejnenie komentára